دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد؛
۳ مرکز و ۵ پایگاه مشاوره بیماری‌های رفتاری در استان کهگیلویه و بویراحمد فعال هستند.
کد خبر: ۵۳۴۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۴ 06 December 2017
به گزارش خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت، رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: در این مراکز و پایگاه‌ها خدمات آموزشی، مشاوره ای، تشخیصی و درمانی به صورت رایگان برای عموم مردم به ویژه گروه‌های در معرض خطر ارائه می‌شود.
رضاییان افزود: ۳ مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در شهرستان‌های کهگیلویه، گچساران، و بویراحمد با حضور پزشکان متخصص عفونی فعالیت و پس از تشخیص بیماران مبتلا، روند درمانی آن‌ها را شروع می‌کنند.

فعالیت ۸ مرکز و پایگاه مشاوره بیماری‌های رفتاری در استان/اجرای خدمات آموزشی و مشاوره ای به صورت رایگان در این مراکز 
وی ادامه داد: در شهرستان‌های بهمئی، چرام، لنده و باشت نیز ۵ پایگاه مشاوره‌ای بیماری‌های رفتاری خدمات آموزشی، مشاوره‌ای و تشخیصی را انجام می‌دهند.
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه تعریق شبانه، سرفه، تب، آفت‌های دهانی، تبخال لب، اسهال طولانی مدت (بیش از یک ماه) و کاهش وزن بدن بیش از ۱۰ درصد در ماه از جمله علائم ظاهری بیماری ایدز است گفت: متاسفانه بیشتر افراد زمانی متوجه این بیماری می‌شوند که ویروس وارد بدنشان شده است.
رضاییان ادامه داد: ممکن است بیماری ایدز تا ۲۰ سال بدون علامت در بدن باقی بماند در حالی که این ویروس در مدت نهفتگی خود در بدن فرد مبتلا می‌تواند به دیگران منتقل شود.
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: این بیماری از طریق تماس با فرآورده‌های خونی آلوده، اعتیاد تزریقی با وسایل مشترک، ابزار تیز آلوده، رفتار‌های جنسی پرخطر و نیز از طریق مادر مبتلا به کودک انتقال داده می‌شود.
رضاییان افزود: مشاوره و آزمایش ایدز، استفاده از ابزار یک بار مصرف در آرایشگاه‌ها و پرهیز از رفتار‌های پرخطر از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری عفونی ایدز است.
وی ادامه داد: با وجود تصور عموم، این بیماری از طریق ارتباطات اجتماعی، عطسه، سرفه، دست دادن، حمام، توالت عمومی، نیش حشرات، استخر‌های شنا و ملاقات با بیمار منتقل نمی‌شود.
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه تنها راه تشخیص ایدز انجام آزمایش تخصصی و فوق تخصصی خون و مشاهده آنتی بادی‌های ویروس در خون است گفت: با توزیع کیت‌های تشخیص سریع ایدز در سراسر استان در سال‌های اخیر، ابتلای فرد به بیماری ایدز در کمتر از ۵ دقیقه مشخص می‌شود.
رضاییان افزود: این آزمایش‌ها به صورت داوطلبانه، آگاهانه و محرمانه در سراسر استان به صورت رایگان انجام می‌گیرد.
وی ادامه داد: مصرف کنندگان تزریقی مواد، شرکای جنسی معتادان، زنان و مردان آسیب پذیر و دارای رفتار‌های پرخطر، زندانیان، کودکان خیابانی، بی خانمان ها، مبتلایان به سل و بیماری‌های آمیزشی، مادران باردار و کودکان در معرض خطر و نیز مبتلایان به هپاتیت‌های ویروسی از جمله افرادی هستند که برای انجام تست ایدز اولویت دارند.
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: در برنامه پیشگیری از انتقال ایدز از مادر به کودک، از ابتدای مردادماه سال جاری با اولویت مناطق حاشیه شهر، همه زنان باردار مورد آزمایش HIV (رپید تست) قرار گرفته و تا پایان سال در همه مناطق شهری و روستایی استان گسترش خواهد یافت.
رضاییان افزود: دارو‌های بیماران مبتلا به ایدز به صورت رایگان توسط وزارت بهداشت و درمان کشور در سطح مراکز و داروخانه‌های کشور توزیع می‌شود.وی با بیان اینکه اثربخشی این دارو‌ها برای بیماران مطلوب گزارش شده است ادامه داد: چنانچه فرد مبتلا به ایدز به موقع شناسایی و تحت درمان قرار گیرد، روند زندگی او مانند دیگر افراد عادی خواهد بود.
هشتم تا چهاردهم آذرماه سالجاری به عنوان هفته جهانی ایدز و با شعار " سلامتی حقی برای همه، با اطلاع‌رسانی، تشخیص زودهنگام، درمان و حمایت از مبتلایان به اچ. آی. وی " نامگذاری شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار